Ons onderwijs
Instructie
We werken in alle groepen volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Een EDI-les heeft altijd een aantal vaste onderdelen, zoals het benoemen van het lesdoel, het activeren van voorkennis en het uitleggen en begeleid inoefenen van nieuwe leerstof. De bedoeling van lesgeven volgens het EDI-model is dat alle kinderen in de klas de doelen halen die de leerkracht heeft gesteld. We hebben hoge verwachtingen van ieder kind. Om dit te bereiken controleert de leerkracht tijdens het lesgeven steeds het begrip van de kinderen. Kinderen die meer tijd nodig hebben om de doelen te bereiken, krijgen extra instructie. In de klas kun je zien dat we met het EDI-model werken. Zo staan de lesdoelen altijd op het bord, heeft elke leerkracht een beurtenbakje met de namen van de kinderen erin en hebben de kinderen wisbordjes om tijdens de instructie mee te werken. Op deze manier zijn alle kinderen actief betrokken bij de les. In de EDI-les is veel ruimte voor interactie tussen de leerkracht en de leerlingen en de leerlingen onderling. In de bovenbouw leren de kinderen ook vaardigheden over het leren zelf, zoals aantekeningen en schema's maken van de lesstof. Zo bouwen ze inzicht op over hun eigen leren. Door de lessen in te richten volgens het Expliciete Directe Instructiemodel worden alle kinderen gezien door de leerkracht. Ze merken dat ze de leerstof beheersen en krijgen vertrouwen in zichzelf.
Johannesacademie
Op de Johannesschool vinden we het belangrijk dat alle kinderen gezien worden. We willen dan ook tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van alle kinderen. Ook kinderen die de stof snel begrijpen en makkelijk lijken te leren, hebben aandacht nodig om te kunnen groeien. In ons vernieuwde beleidsplan voor hoogbegaafde en meer-begaafde leerlingen, staat beschreven hoe wij nog specifiekere hulp en passend onderwijs bieden. De Johannesacademie neemt hierin een belangrijke plaats. De leerlingen die naar de Johannes Academie gaan, komen één keer per week bij elkaar in een eigen leeromgeving. Ze leren hier volgens de uitgangspunten van de Taxonomie van Bloom in een hogere denkvaardigheid te denken en werken. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan het aanleren en versterken van de executieve functies zodat de leerlingen hun talenten goed kunnen inzetten in het dagelijks leven en de maatschappij.Het versterken van emotionele en sociale vaardigheden komt hier ook aan bod. Belangrijk is de koppeling van de Johannes Academie naar de klas. Ook in de klas leren de kinderen hun vaardigheden kunnen in te zetten en te versterken. Zowel bij de klassikale lessen als bij onderwijs op maat in de klas.
Onderwijs aan het jonge kind
Kleuters leren op een andere manier dan oudere kinderen, zij leren door middel van spel. Ons onderwijs aan jonge kinderen is ontwikkelingsgericht. We sluiten aan bij de beleving van jonge kinderen door thematisch te werken. Als leidraad gebruiken we hierbij de kerndoelen. Om een thema goed te kunnen verdiepen, werken we tussen de vakanties aan 1 thema. Door te spelen in de hoeken, spelletjes in de grote en kleine kring en door het inzetten van ontwikkelingsmateriaal werken we aan de ontwikkeling van de jongste kinderen van onze school. Woordenschat is een belangrijk onderdeel om de wereld om je heen te leren begrijpen en jezelf te uiten. Om deze basis in de laagste groepen goed te verstevigen, gebruiken wij de methode LOGO 3000. Met deze methode leren de kinderen 3000 woorden in hun kleuterperiode. Kleuters leren, voordat ze echt gaan leren lezen, dat woorden uit klanken zijn opgebouwd. Wij noemen dat het fonemisch bewustzijn. Om dit bewustzijn aan te leren, gebruiken wij de klankkast. Ook beginnend rekenen is een groot onderdeel van ons aanbod. Op het gebied van getalbegrip gebruiken wij spelletjes uit de rekenkast. Meten en meetkunde komt naar voren tijdens het spelen in de bouwhoek en themahoeken. Jonge kinderen bewegen graag en veel. We spelen regelmatig in de speelzaal en werken hierbij aan de grove motoriek door te klimmen en klauteren en te bewegen op muziek. De fijne motoriek wordt ontwikkeld met verschillende technieken te knutselen en te tekenen. Ook door het spelen in de zandtafel, de watertafel, met klei etc. stimuleren wij de fijne motoriek van de kleuters.
Levensbeschouwelijk onderwijs
Op onze school besteden we aandacht aan godsdienst en levensbeschouwing. Dat betekent dat we kinderen laten kennismaken met verhalen, gebouwen, rituelen, uit verschillende godsdiensten om hen zelf te laten ontdekken welke betekenis ze daaraan willen geven. Onze pedagogische visie van begrip en respect geldt dus ook voor ons levensbeschouwelijk onderwijs. De aandacht voor levensbeschouwing is herkenbaar in de lessen uit ‘Hemel en Aarde’ die we wekelijks geven, in de vieringen die we op school hebben en in de ‘Week van het Geloof’. Tijdens deze week staat in elke groep één van de religies of een Bijbelverhaal centraal. Ook brengen we met de hogere groepen in die week een bezoek aan een gebedshuis.
Leren en ervaren
Op de Johannesschool leren de leerlingen m.b.t. levensbeschouwing:
- Hoofdkenmerken van Christendom, Jodendom, Islam, Hindoeïsme en Boeddhisme, zoals de rituelen, heilige boeken en personen.
- De betekenis van de grote feesten. We vieren Kerst, Pasen en Carnaval en hebben aandacht voor Sint Maarten, Ramadan en het Suikerfeest.
- Belangrijke religieuze verhalen. Bijvoorbeeld over: Maria en Jezus, Abraham en Mozes, Mohamed en Boeddha.
- Om in gesprek te gaan met elkaar en respect te hebben voor wie anders is dan je zelf bent.
Op de Johannesschool ervaren de leerlingen m.b.t. levensbeschouwing:
- Dat mensen verschillen in de manier waarop ze betekenis geven aan wat er in hun leven en in de wereld gebeurt
- Dat er ruimte is voor die verschillen
- Dat je daarover met elkaar op een vreedzame manier in gesprek kan gaan
- Dat een viering met de hele school fijn is
- Feesten van verschillende religies